Stelletje ongeregeld

Naam: Milou Menzing
Klas: 3T1
Docent: E. Owel
- Zakelijke gegevens.
Het boek heet: stelletje ongeregeld en heeft geen ondertitel.
De schrijver van het boek is, Tom Bezemer.
De uitgever van het boek is Wolters-Noordhoff.
Het boek bevat 110 bladzijdes.
- Samenvatting van het boek.
Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Het gaat over een klas, en elk hoofdstuk gaat over een leerling uit die klas 2a.
Hoofdstuk 1 :
De klas 2a heeft mevrouw de Wit zo erg gepest dat ze huilend het klas lokaal uit rende, en niet meer terug kwam. Een tijdje later komt er opeens een toffe gast het schoolplein oprijden met een motor. Ze weten allemaal niet wie het is. Tijdens een geschiedenisles komt de directeur binnen met hun nieuwe docent meneer Harley Davidson. Iedereen vindt hem gelijk een toffe kerel. En de geschiedenis lessen die hij geeft zijn heel anders als anders, veel leuker. Ze weten niet waar meneer Davidson woont, en daarom verzinnen ze een plannetje om hem te volgen. Naar een paar dagen hebben ze hem net zo lang achtervolgt dat ze nu weten waar hij woont. Hij gaat naar binnen en naar een tijdje komt er een blonde vrouw naar buiten. De klas denkt dat het gewoon zijn vriendin is, maar als ze goed kijken zien ze dat het nu docent is. Hun geschiedenis docent is dus een travestiet.
Een paar dagen later in de les hebben ze het erover, en Wouter laat gelijk weten dat hij er niks van moet hebben, hij vindt ze maar vies.
Dan komt een paar weken later de directeur opeens hun klas binnen, met het verschrikkelijke nieuws dat meneer Davidson tegen een boom is gereden en in coma ligt, nog geen 2 dagen erna verteld hij dat de docent is overleden.
Hoofdstuk 2:
Pim een dikke jongen uit de klas heeft de hele klas uitgenodigd voor zijn verjaardag. Zijn moeder is er erg blij mee, maar bijna iedereen zegt af. Op de avond zelf komt alleen Anges een nerd uit de klas. Anges en Pim worden verliefd op elkaar en dansen bijna de hele avond samen. Pim is wel teleurgesteld dat er niemand was gekomen. De volgende avond wordt er aangebeld en opeens staat de hele klas daar behalve Anges. Ze komen toch voor zijn verjaardag.
Hoofdstuk 3:
Victor heeft een onvoldoende gehaald voor zijn Engels toets. Als hij hier een voldoende voor zou halen kreeg hij €250 van zijn opa, hij baalt dus enorm. Hij gaat met zijn leraar praten maar die weigert het te veranderen. Als school voorbij is kan Victor nergens zijn fiets vinden en dan herinnerd hij zich dat hij hem niet op slot heeft gezet. Hij gaat naar binnen, een tijdje later staat zijn fiets er weer. Als dit een week later weer gebeurd, besluit hij te spijbelen om bij het andere gebouw te kijken, misschien staat zijn fiets daar wel. Tot zijn verbazing staat zijn fiets daar en niemand anders als zijn Engels docent heeft zijn fiets gestolen. Hij had haast. De leraar biedt zijn excuses aan, en veranderd het cijfer. Zo krijgt Victor toch zijn geld van zijn opa
Hoofdstuk 4:
Natascha doet mee aan een wedstrijd ze moet 24 uur vasten; dat doet ze voor een goed doel. Je mag dus 24 uur niet eten, en als dat lukt, mag je ook meedoen aan een talenten jacht.
Ze slapen ’s nachts op school die nacht heeft Natascha heel erg honger en ze neemt een bountey. Daphne komt daar achter en wil haar gaan verraden. Stefan en Natascha worden daarna verliefd op elkaar, en Daphne is heel erg jaloers.
Hoofdstuk 5:
Daphne is echt een pester. Ze pest altijd Anges. Ze belt op een dag naar het huis van Anges en spreek de voicemail in voor haar. Ze zegt dat ze van een verwencentrum is en dat ze geil wordt van Anges. De laatste keer krijgt ze de vader van Anges aan de telefoon en die herkent haar stem. Hij gaat naar de directeur van school en Daphne wordt voor twee dagen geschorst. Een tijdje later zit Anges in de trein en Daphne ook met een paar vriendinnen. Eerst doen ze heel aardig tegen Anges. Maar dan trekt Daphne opeens aan de noodrem en geeft Anges de schuld, een vrouw ziet het en neemt het op voor Anges. Daphne krijgt spijt, omdat Anges haar nooit wat heeft gedaan.
Hoofdstuk 6:
Carlijn snapt niets van wiskunde en vraagt aan Rachida een Marokkaans meisje uit haar klas of ze haar wil helpen. Dit wil ze wel en het gebeurd een paar keer hierdoor worden Carlijn en Rachida vriendinnen. Na een tijdje komt de mentrix de klas binnen en vertelt dat Rachida’s vader is neergestoken. De vader van Rachida probeerde twee vechtende jongens uit elkaar te halen maar de ene jongen stak de man neer met een mes. In de krant staat een bericht over de steekpartij, maar in het verslag lijkt het net of Rachida’s vader ook schuldig is. De hele klas is hierover erg boos. Carlijn verzint een plan om te demonstreren tegen zinloos geweld. Ze organiseert een stille tocht. De hele school doet mee en Rachida en Carlijn lopen voorop. Als ze bezig zijn komen mensen uit hun huis en lopen mee met de stille tocht.
Aan het eind van het boek krijg je een stukje te zien van tien jaar later.
Daphne staat in de rij van het postkantoor en ziet voor haar een jonge vrouw staan. Ze herkent Anges met twee kindjes. Als iemand voor probeert te dringen zegt Daphne hier iets van. Dan herkent Anges Daphne maar ze doet net alsof ze haar niet herkent en ze zegt tegen Daphne “u lijkt op iemand… iemand van vroeger uit mijn klas. Ach, nee wat dom van me, dat kan natuurlijk helemaal niet. U bent zo aardig en zij… zij was een kreng.” Daphne staat dus flink voor aap. Het verdiende loon van Anges.
- Over de auteur.
Tot 1999 werkte Tom Bezemer als docent en brugklascoördinator in het voortgezet onderwijs. Verhalen en gedichten kregen in zijn lessen een ruime plaats. Van hem verschenen twee dichtbundels voor de leeftijdsgroep vanaf 11 jaar. Centraal in zijn boeken staan vaak de vrolijke, trieste en spannende momenten in het dagelijks leven op een middelbare school. Herkenbaar als je nog op school zit, maar ook als je die periode al lang achter de rug hebt. Want, zegt de schrijver, hoewel veel mensen je anders willen laten geloven: de schoolbevolking verandert niet echt. Leerlingen en docenten blijven - door alle tijden heen - lastig, lief, rustig, druk, veeleisend, grillig, saai, spannend, egoïstisch, behulpzaam en... Kortom, het zijn net gewone mensen.
Ik denk dat hij wil laten zien dat er geen verschillen zijn tussen mensen we zijn allemaal uniek op onze eigen manier maar eer is niets mis mee als iemand travestiet of Marokkaan is.
- Over het boek.
Op de voorkant dan het boek is een foto van het hoofd, maar er zijn 2 monden gebruikt en 2 ogen, zodat er uiteindelijk 4 leerlingen in de foto verwerkt zijn. Ik vind de voorkant er wel een beetje saai uit zien, maar het boek is absoluut niet saai. Ik heb het zelfde boek nog een keer gezien het had toen een andere voorkant.
Volgens mij is het boek niet echt aan iemand opgedragen, maar ik denk wel dat hij er een bedoeling mee heeft. Dat je mensen niet moet pesten, en ook niet uit moet gaan op het uiterlijk. Je moet ze eerst beter leren kennen.
Het boek speelt zich elk hoofdstuk ergens anders af, je hebt verschillende locaties:
- School
- Huis van meneer Davidson
- Het feestje van Pim
- Het gepest in de trein
- In het laatste bevind zich in het postkantoor.
Het perspectief van het verhaal wordt het grootste deel van het boek verteld door de schrijver zelf. Maar tussen door zijn er ook stukken waar de leerlingen wat zeggen. Elk hoofdstuk staat een leerling centraal, bijvoorbeeld in het hoofdstuk van Pim is hij perspectief.
Het verhaal heeft een gesloten einde, want het stopt niet opeens. Het eindigt juist een paar jaar later als alle kinderen al volwassen zijn en dan opeens twee leerlingen elkaar tegen komen.
- Leeservaring.
Het boek spreekt me zeker aan, want het is ook wel een verhaal wat in het echt kan gebeuren. Het is niet zo dat alles verzonnen is, het zou best kunnen zijn dat het verzonnen is maar het zou ook echt kunnen gebeuren. Ik denk ook wel dat mensen het verhaal kennen vanuit zichzelf. Het zijn wel allemaal hoofdstukken waar mensen zichzelf in zullen herkennen.
Het is een heel boeiend boek, dat vind ik vooral aan de hoofdstukken. Het zijn eigenlijk allemaal kleine verhaaltjes en dat vind ik heel erg fijn om te lezen. Je kunt het zo even weg leggen en een half uur laten weer door lezen. Het loopt dus eigenlijk niet echt in elkaar door.
Gelukkig heb ik zelf nooit zoiets meegemaakt. Ik ben gelukkig zelf nooit zo erg gepest als bijvoorbeeld Anges. En dat geld van Victor heb ik ook jammer genoeg nooit meegemaakt.
Het lijkt me wel heel leuk om zo’n leuke leraar te hebben, maar het lijkt me natuurlijk niet leuk om mee te maken dat hij een ongeluk krijgt.
- Verwerkingsopdracht.
Dit is een echte Harley Davidson, de motor waarmee meneer Davidson het schoolplein op kwam scheuren. Het heeft veel te maken met het eerste hoofdstuk van het boek.
Anges en Pim waren samen lief aan het dansen op zijn verjaardag feest. Anges wat de enige van de klas die kwam, en het speelde toch een groot deel in het verhaal. Ze werden namelijk verliefd, en hebben voor het eerst gedanst samen op zijn verjaardag.
In het vierde hoofdstuk, speelt de gestolen fiets van Victor toch wel een groot deel. Hij kreeg €250 als hij een voldoende zou halen, en doordat zijn docent zijn fiets had gestolen/geleend kreeg hij toch een voldoende en zijn geld.
Het vijfde hoofdstuk gaat over het vasten. Ze gaan met de hele klas niks eten, en midden in de dacht eet Natascha toch een bounty. En uiteindelijk biecht de hele klas op dat ze tussendoor wel hebben gegeten.
Daphne probeert Anges in de val te lokken, door aan de noodrem te trekken in de trein. De vriendinnen van Daphne weten niet wat ze moeten zeggen als Daphne zegt dat Anges er aan trok. Gelukkig heeft een vrouw het gezien, en verteld dat Daphne aan de rem trok.
Ze zouden met z’n alleen een stille tocht voor de overleden vader Rachida. Carlijn loopt voorop omdat ze de laatste tijd toch hele goede vriendinnen is geworden met Rachida en het heel erg voor haar vindt.
Het boek eindigt in het postkantoor, waar Daphne en Anges elkaar weer tegen komen naar een hele lange tijd. Ze herkennen elkaar wel, maar eentje doet alsof ze haar niet meer herkent.
Uiteindelijk gaat volgens mij het boek over dat je gewoon niet moet pesten of plagen. Want je weet nooit hoe het zal lopen, iedereen kan dood gaan dat heb je ook gemerkt in het boek. En later kun je er erg spijt van krijgen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb